Realisatie Fronik boerderij

Als wethouder is Rita Visscher verantwoordelijk voor de portefeuille actief burgerschap. Als ChristenUnie Zaanstad zijn we dan ook erg trots dat de Fronik Boerderij zich verder ontwikkelt. De eerste stappen voor een woon en zorgplan zijn gerealiseerd.

Lees hieronder het persbericht van de gemeente Zaanstad over de plannen rondom de Fronik boerderij.

Realisatie initiatief Fronik Buurtboerderij in zicht

De Stichting Fronik Buurtboerderij, Stadsherstel Amsterdam, De Heeren van Zorg en gemeente Zaanstad hebben de handen ineengeslagen om het woon- en zorgplan voor de Fronik Buurtboerderij te realiseren. Daarmee krijgt het buurtinitiatief om de boerderij te behouden én de wens van de gemeenteraad deze hoeve tot monument te maken wat het college van B&W betreft groen licht. Afgelopen mei won het plan voor de Fronik al de prijs voor het Noord-Hollands Provinciaal Herbestemmingsproject van het jaar. De plannen worden nu voorgelegd aan de gemeenteraad.

Uniek maatschappelijk initiatief

Wethouder actief burgerschap Rita Visscher-Noordzij vindt deze uitkomst een prachtvoorbeeld van succesvolle burgerparticipatie. ‘Fronik is een uniek maatschappelijk initiatief: een buurtboerderij op een prachtige locatie die woonruimte gaat bieden aan mensen met een autistische beperking. Een initiatief dat daarnaast ruimte biedt aan dagbestedingsactiviteiten voor verschillende doelgroepen en verbindingen legt tussen buurtbewoners. De samenwerking tussen de verschillende instellingen op het terrein van zorg, welzijn en cultuur versterken elkaar. Het traject was lang en soms ingewikkeld, maar door de inspanningen van de verschillende partijen is de uitvoering in zicht.’

Ontmoeten

Initiatiefnemer en de drijvende kracht achter het plan, Stichting Fronik Buurtboerderij, wil de oude boerderij op de grens van stad en natuur behouden als plek voor ontmoeting en rust. Voorzitter Edwin Herzberg: ’Na een lange periode van overleggen is het nu zo ver. Deze bijzondere plek blijft door dit plan voor de buurt behouden. De dieren en de buurtactiviteiten blijven bestaan en daar zijn we heel erg blij mee! Verder kunnen we nu de plannen voor dagbesteding, boerderijwinkel en dagcafé in de Fronik boerderij verder ontwikkelen. Dat doen we samen met buurt- en stadsbewoners, bedrijven en zorginstellingen als de Prinsenstichting en De Heeren van Zorg. Bewoners van de boerderij, mensen uit de buurt en de stad en mensen uit dagbesteding ontmoeten elkaar in de prachtige, gerestaureerde setting. Een uniek concept waarbij alle partijen elkaar aanvullen. Samen iets bereiken, daar ging het ons om. En dat is gelukt.’